MP3

Ukázky ze „zmutovaného autorského čtení“ 2000–2006

Výrok Y (2000) 3:19

Jeden z prvních mých „vícehlasů“, do kterých jsem při provádění naživo začal zapojovat nahrávky z CD přehrávače. Studiově nahráno u Ivana Achera v Černé kuchyni.
Toho psa, který se ozval, to doopravdy rozčilovalo. Ostatně mám v praxi ověřeno, že „řek sem – a tyč!“ vyžene, když na to přijde, i potkany ze skrýší.

Kus šutru (2002) 1:39

Fragment z prózy V tu ránu (1993–1999).

Zajetí (pro Viktora Kopasze)

Zajetí 1 (2002) 0:28

Použitý soundtrack k výtvarnému videofilmu Viktora Kopasze Shadow play.

Zajetí 2 (2002) 0:26

Nepoužitý soundtrack k výtvarnému videofilmu Viktora Kopasze Shadow play.

Kůra

Kůra (2005–2006) 2:14
Říkám tomu „zmutované autorské čtení“, protože základem je vždycky nějaký slovní útvar. V tomhle případě útržek z textu, který jsem si automatickou metodou, tedy téměř bez kontroly vědomí, zapsal asi tak v roce 1999: „nesnes věnec přešel přes les zaběh za stoh chytil / celej opřísahanej až kůra sedřena opřísahanej / bílé vyhlazené místo tu na něm zůstává konec nenastává jsi ta pravá“… A se sníženou kontrolou vědomí se vlastně pokračovalo i dál – „zhudebnění“ vzniklo během společné improvizace s Ivanem Acherem v létě 2005, kdy jsem si za doprovodu jeho sampleru zkusil všelijak rytmizovat, zpívat a překrucovat různé svoje zápisky. Ke stříhání v počítači jsem ovšem použil už jenom nahrávku čistého hlasu. Kůra pak získala konečný tvar i díky chybnému kliknutí myší, protože jsem si v jednom okamžiku omylem zapojil do přehrávání i „odpadové“ stopy a zjistil, že souhry v některých místech bych asi líp nevymyslel.
Nahrávka vyšla na CD HIS Voice Sampler 4 („Ticho buď!“) v roce 2007 jako příloha HIS Voice č. 6/2007.

Podivní přátelé

Podivní přátelé (2006) 5:34

Text vznikl cíleně pro živé jevištní provedení : poprvé zazněl v průběhu soutěže Slam poetry 2005. V dalším roce jsem se pokusil o nahrávku, ve které se hlas propojuje s různými samplovanými zvuky z mých oblíbených nástrojů – hlavně sošky z pálené hlíny a preparované kytary. V květnu 2006 zařadil „Podivné přátele“ Michal Rataj jako premiéru do své PremEdice Radioateliéru na Českém rozhlasu 3 – Vltava.
Vyšlo také na CD Radiocustica Selected 2006 jako příloha kulturního týdeníku A2 (č. 20/1997, 16. května 2007).
Za technickou pomoc patří můj dík Ivanu Acherovi a Michalu Ratajovi.

Michal Rataj: že ne zas až

Radiofonická kompozice z roku 2006.
Hudba a střih zvuku: Michal Rataj. Text: Jaromír Typlt.
Hrají: Martin Dusbaba a Petr Stach. Režie hlasů: Lukáš Jiřička.
Vyšlo také na CD Znění z mezí, příloze HIS Voice 6/2009.

Komentář Michala Rataje (na snímku):
„V textu že ne zas až jsem objevil tvar, o němž jsem měl pocit, že je škoda, že není hudební… Po řadě debat s Jaromírem se ukázalo, že je naše smýšlení v mnoha parametrech kompatibilní a já byl rád, že mi tento text poskytl jako materiál k jeho potenciální „sonizaci“. Ne každý autor by asi byl ochotný dát svůj text napospas digitálním kompozičním procesům. Jaromír to udělal a já mu za to děkuju – umožnil mi totiž pracovat na zvukovém tvaru, který jsem v abstraktní podobě nosil v hlavě dlouho před tím. Zvláštní textová i významová struktura že ne zas až mi začala otvírat jakési privátní sonické prostory, a tak jsem začal zkoušet, jak takové prostory zvukově zhmotnit, jak jim dát nový sonický tvar, jak je nechat rezonovat novými nosnými frekvencemi, jak je pootočit tak, aby v nově vytvořené kompoziční struktuře vrhaly alternativní významové stíny. Mediální prostor rozhlasu je k takovému zkoumání skvělý – aspoň tomu sám pořád věřím. Ty prostory…ty sonický pasti…“

 

Michal Rataj: že ne zas až – remix

Svezemese (2008)

Tato skladba představuje „60 konkrétních vteřin hudby„. A to přesně podle zadání soutěže, kterou v létě 2008 vyhlásil Český rozhlas „u příležitosti 60. výročí vzniku konkrétní hudby„.
Soutěž Českého rozhlasu pootevřela dveře i takovým, jako jsem já, jenom díky tomu, že se týkala konkrétní hudby, tedy práce se zvuky nalovenými v běžné realitě. Velkou výzvou se navíc stalo technické omezení, že skladby nesmí být delší než šedesát vteřin. Bavila mě na tom právě ta představa, že doplním svůj dílek do nějakého širšího spektra, dodám své zvukové nálezy k cizím nálezům a obohatím hodinu svou vlastní minutou.“(Z rozhovoru s Jonášem Hájkem pro Atemporevue, 2008.)

Svezemese (2008) 1:00

Remix „zmutovaného autorského čtení“

Začátkem února 2007 mi přišel překvapující vzkaz:
„… zdravím Jaromíre, poslechl jsem si zde pár básní a jejich zajímavé zvukové zpracování včetně různých ruchů a jiných zvukových efektů; a zrovinka jsem měl rozdělán jeden song, neb zabývám se hudební amatérskou nekomerční tvorbou. Napadlo mě použít dvě tvé básně do již zmíněné skladby a celkem se mi výsledek líbil… tudíž ti píši, zda souhlasíš s tímto mým počinem, nebo ne…“
Podepsán: DJ Sajrajt (na snímku)


DJ Sajrajt – Jako jeden z nich – remix

Mikuláš Medek: Plocha hry

Rozhlasová inscenace textu malíře Mikuláše Medka z roku 1963. Nahrávka živé improvizace s použitím přednatočené zvukové stopy vznikla v produkci Českého rozhlasu 3-Vltava 17 ledna 2008 v rámci oslav „narozenin umění“. Záznam upravil Ladislav Železný. Podrobnější informace, vstupní rozhovor a celý text zde.

Plocha

Další zvukové záznamy

V oddílu Inscenace jsou ke stažení ve formátu MP3 záznamy z představení
Kurt Schwitters: Ursonate
(s Pavlem Novotným, nahráno 2007) přejít tam
Guillaume Apollinaire: Poèmes à Lou/Básně pro Lou (s Dianou Fournier, nahráno 2007) přejít tam

Guillaume Apollinaire
Mon très cher petit Lou…/Předrahá malá Lou…
6:53
Překlad Jaromír Typlt.

Kurt Schwitters
Scherzo

Bonus

Omlouvám se za nízkou zvukovou kvalitu nahrávky. Byla pořízena domácí nahrávací technikou předchozích generací…

Zpívající záchod v Nové Pace 1:56

Nahráno asi 1998.

Michal přes noc