Dříve než vzápětí 26. 11. 2019

„Poťouchle krutá kabaretní férie plná pokleslého humoru a klepetnatců. Múzy jsou perlorodé. Showmani stárnou. Šťávičky tečou. Svatozář výhrůžně jiskří. Dramatický oblouk směřující do finální jeskyně. Láska a smrt, kečup a párek. Čekání na potlesk.“
Takto láká režisérka Lucia Kramárová spolu s okruhem svých spolupracovníků na reprízu jednoaktovky Dříve než vzápětí v úterý 26. listopadu 2018 od 19.30 v pražském Kampusu Hybernská. Hra byla napsána v roce 1993 a jevištní premiéru měla až po 25 letech, 13. 6. 2018.
Autor textu: Jaromír Typlt. Režie: Lucia Kramárová. Dramaturgie: Helena Jonášová. Scénografie: Barbora Maleninská. Hudební spolupráce: Václav Strýček. Klávesy: Jakub Ruschka.
Hrají – Beztoho: Matouš Fendrych. Bezmez: Vojtěch Vávra. Potomnes: Lukáš Ruml. Dozorce: Markéta Labusová. Amplituda: Tereza Těžká. Režisér: Lucia Kramárová.

(Tu hru jsem napsal ve svých dvaceti. Nejdřív jsem nevěřil všem, kdo říkali, že se to nedá zahrát. Pak jsem sám došel k přesvědčení, že se to nedá zahrát, a jedny nadšence jsem dokonce od pokusu o inscenaci odradil. A potom v roce 2018 přišla Lucia Kramárová se svými přáteli a najednou se to zahrát dá.)

Lepziger Buchmesse 2019 – Jaromír Typlt

FREITAG 22. MÄRZ 2019

21:00–22:00 CAFÉ & RESTAURANT TELEGRAPH
(TELEGRAPH-CLUB, DITTRICHRING 18–20, 04109 LEIPZIG ZENTRUM)
Jaromír Typlt und Matěj Spurný
Tabus der tschechischen Gesellschaft. Die beiden Autoren beschäftigen sich mit der Erfahrung zweier totalitärer Regime.
LESUNG UND GESPRÄCH

SAMSTAG 23. MÄRZ 2019

20:00–21:00 GALERIE KUB
(KANTSTR. 18, 04275 LEIPZIG)
Jaromír Typlt: oder schnurstracks
Im Werk des Dichters verschmelzen die Echos von Experiment, Spiel und surrealistische Phantasie. Mit Thomas Kunst.

21:15–22:00 GALERIE KUB
(KANTSTR. 18, 04275 LEIPZIG)
Jaromír Typlt und Michal Rataj: Kritzeleien
Verstecktes (und gefundenes) Spiel vor der Kulisse neuer Musik und poetischer Experimente. Video: https://vimeo.com/297796427

SONNTAG 24. MÄRZ 2019

11:15–11:45, MESSE, Nationalstand Gastland Tschechien
HALLE 4 / STAND NR. D401
Jaromír Typlt: oder schnurstracks
Der Autor arbeitet am liebsten an der Grenze von Wort und Bild, Wort und Klang, Wort und Performance.

 

Dříve než vzápětí – hra z roku 1993

„Poťouchle krutá kabaretní férie plná pokleslého humoru a klepetnatců. Múzy jsou perlorodé. Showmani stárnou. Šťávičky tečou. Svatozář výhrůžně jiskří. Dramatický oblouk směřující do finální jeskyně. Láska a smrt, kečup a párek. Čekání na potlesk.“
Takto láká režisérka Lucia Kramárová spolu s okruhem svých spolupracovníků na reprízu jednoaktovky Dříve než vzápětí ve čtvrtek 14. března 2018 od 19.30 v pražském Kampusu Hybernská. Hra byla napsána v roce 1993 a jevištní premiéru měla až po 25 letech, 13. 6. 2018.
Autor textu: Jaromír Typlt. Režie: Lucia Kramárová. Dramaturgie: Helena Jonášová. Scénografie: Barbora Maleninská. Hudební spolupráce: Václav Strýček. Klávesy: Jakub Ruschka.
Hrají – Beztoho: Matouš Fendrych. Bezmez: Vojtěch Vávra. Potomnes: Lukáš Ruml. Dozorce: Markéta Labusová. Amplituda: Tereza Těžká. Režisér: Lucia Kramárová.

Škrábanice v lipské Kulturapotheke

KuApo – Škrábanice from soubhi shami on Vimeo.

Tisková zpráva:
V rámci svého měsíčního rezidenčního pobytu v Lipsku představí Jaromír Typlt v sobotu 20. října ve 20 hodin ve zdejší Kuapo – Kulturapotheke (Eisenbahnstraße 99, Leipzig) také tu podobu své tvorby, která se blíží zvukové poezii. Improvizované vystoupení pod názvem Škrábanice/Scribbles vychází z dlouhodobě rozvíjené spolupráce se skladatelem Michalem Ratajem a je založené na představě zvukově zpracovávaného „rukopisu“, přecházejícího od prvních nejasných spojení slov až k definitivním větám (a zpět). Škrábanice byla od roku 2009 představena nejen na mnoha literárních festivalech, ale i na festivalech zvukové tvorby a soudobé hudby (Audio Art Kraków, Contempuls Praha, Prague Microfestival aj.). V roce 2014 vyšel záznam na stejnojmenném CD. Lipské provedení Škrábanice bude spojeno s veřejným uvedením Typltovy sbírky oder schnurstracks, kterou na jaře tohoto roku vydalo nakladatelství hochroth Verlag v překladu Martina Mutschlera. Texty zazní v češtině a v němčině. Vystoupení bylo zařazeno do programu festivalu OSTlichter Leipzig.

Související stránky: Facebookpozvánka v němčině.

Hlavolomy: poezie a performance


Krátké video Les crase-têtes z roku 2010, vytvořené s využitím textu Hlavolomy Jaromíra Typlta ve francouzském překladu a snímků autorské knihy Jana Měřičky, je od 15. září do 28. října 2018 zastoupeno na mezinárodní přehlídce Poetry & Performance. The Eastern European Perspective v Shedhalle v Curychu. Kurátory výstavy jsou Tomáš Glanc a Sabine Hänsgen.

Zastoupení autoři:
Milan Adamčiak, Pavel Arsenev, Damir Avdić, Babi Badalov, Bosch+Bosch (Attila Csernik, Slavko Matković, László Szalma), Collective Actions Group, Ľubomír Ďurček, Else Gabriel / Via Lewandowsky, Rimma Gerlovina, Tomislav Gotovac, Group of Six Artists, Bohumila Grögerová / Josef Hiršal, Gino Hahnemann, Tibor Hajas, Václav Havel, Jörg Herold, Semyon Khanin (Orbita), Vladimir Kopicl, Dávid Koronczi, Katalin Ladik, Yuri Leiderman / Andrey Silvestrov, Vlado Martek, Kirill Medvedev, Jan Měřička, Andrei Monastyrski, Ladislav Novák, Pavel Novotný, NSRD (Hardijs Lediņš, Juris Boiko, Imants Žodžiks), OHO Group (Nuša & Srečo Dragan, Naško Križnar), Orange Alternative, Roman Osminkin, Ewa Partum, Bogdanka Poznanović, Dmitri Prigov, Pussy Riot, Lev Rubinstein, Mladen Stilinović, Gabriele Stötzer, Tamás Szentjóby, Bálint Szombathy, Slobodan Tišma, Dezider Tóth (Monogramista T.D), Raša Todosijević, Jaromír Typlt, Jiří Valoch.

Související stránky: Shedhalle o výstavě.

Výstava Zdeňka Koška v Děčíně

V rámci festivalu Literární Zarafest 2018 byla v pátek 31. srpna v děčínské galerii Artmaterial.cz zahájena výstava olejomaleb Zdeňka Koška pod názvem Bouřková situace.

Už brzy poté, co byla jeho tvorba představena v první monografické publikaci Jak se dělá počasí (2001), se ústecký výtvarník Zdeněk Košek (1949–2015) stal mezinárodně uznávanou osobností, o které se dnes píší filosofické eseje a natáčejí filmy, nemluvě ani o úspěšných výstavách a zastoupení ve významných světových sbírkách. To vše se událo zejména díky jeho zcela jedinečným „meteorologickým obrazcům“, zachycujícím aktivitu lidského mozku zbaveného obvyklé rozumové kontroly a vydaného napospas až nesnesitelné přecitlivělosti na jakékoliv podněty. V proplétajících se řetězcích čísel, symbolů, názvů, slov a slovních hříček můžeme vidět obrazové básně, i když sám autor je v době jejich vzniku nepovažoval za umělecké dílo, ale za magický prostředek, kterým chtěl ovlivňovat počasí na planetě Zemi. Nutno říci, že Košek byl vlnou zájmu o své dílo zároveň potěšen i zklamán: byl sice zařazen mezi nejzajímavější současné tvůrce z oblasti „art brut“, ale nedočkal se při tom uznání jako malíř, ačkoliv si na svých olejomalbách velmi zakládal. I proto se komorní výstava v děčínské galerii Artmaterial.cz, kterou připravil dlouholetý vykladač a propagátor Koškova díla Jaromír Typlt, zaměřuje právě na malby: jsou totiž v mnohém ohledu zcela překvapivé a čekají na svoje objevení.

Související stránky: Literární Zarafest 2018.

Desáté vybrané dílo v Ostravě: Zívr

Do 9. září 2018 byl v ostravském Domě umění (Galerie výtvarného umění v Ostravě) vystaven pastel Ladislava Zívra z roku 1947 nazvaný Partyzáni. V rámci cyklu Výstava jednoho díla si Zívrovu práci vybral  Jaromír Typlt.

Na Zívrově kresbě vidíme záhadné postavy, jež působí spíš jako rozpohybovaná světlá skvrna. Jako mlhavý útvar, uvnitř kterého jako by se už dávno setřely hranice, kdo je kdo. I v obrysu přestává být zřetelné, co jsou končetiny a co jsou zbraně. Ladislav Zívr takto těsně po válce zachytil osamělou skupinu vojáků, možná navrátilců z fronty – nebo partyzánů, jak napovídá název díla, ale ten byl možná jen ústupkem tomu, co chtěla určitá doba slyšet. V Zívrově ztvárnění spíš než hrdiny vidíme jakýsi přízrak války, zjevení na samém pokraji ztrácející se vzpomínky nebo snu.

Související stránky: Výstava jednoho díla v GVUO.